tisdag 7 februari 2012

Mat-inventering en TRÖTT dag som denna!!

Ja jisses amalia vad trött jag varit på eftermiddagen, åhh himlars vad skönt det är sen när energin börjar komma tillbaka.

Var på sagostund på bibbblan i morse. En mysig dam berättar sagor med dockor och annan tjusig rekvisita. Barnen tycker det är jätte kul! De satt på en stor matta på golvet och jag lyckades få fåtöljen i hörnet. Iris som oftast suttit tyst och still börjar lite smått ta för sig mer och mer. Han satte sig längst fram och skyndade sig fram när det var pepparkaksutdelning efteråt, var sen stöttande storasyster när Milla ville mata damens dinosaurie:-) Kul att se henne våga lite mer!!

Handlade lite innan vi åkte hem...en av sagorna handlade om kungens vän som skulle laga våffla i kungens toffla och hej o hå vad gravida jag gick igång på det, våfflor med grädde och sylt serverades alltså till lunch i vårt hem, mmmmmm!

Sen gick jag i däck!!! Det var knappt att jag orkade hålla upp ögonen när vi satt och läste om "Kalle i Sysselstad" så jag föreslog att barnen skulle välja en film så jag fick vila på soffan...oj så glada de blev och även jag;-) Bamses äventyr höll dem lugna och mig slumrandes i en timma....var bättre mamma igår och kommer vara det imorn:-) är ju faktiskt höggravid (försöker bara stilla mitt dåliga samvete!!)

Men sen gjorde jag mig lite kaffe och tog en bit mörk choklad och vips var energin tillbaka. Fick igång ritning av dagens sagostund och så började jag förbereda maten. Världens enklaste och supergoda fisk tillsammans med potatismos, lingon och broccoli...

2 sejblock lägges frysta i smord ugnsform. Krydda på med knappt 2 tsk trocomare örtsalt. Blanda 3 dl grädde och 2 dl creme fraiche och häll bredvid/runt fisken i formen. Grädda i ugn på 200 grader ca 50 min.

Kan det bli enklare?? Älskar mat som sköter sig självt och under tiden detta gottade sig och fick huset att lukta mumma gjorde jag en inventering av vår frys:-) ska försöka göra det av källarfrys/ kyl och skafferi imorn och sen göra matlista efter det som finns.

Blir tidig kväll och håller tummarna för bättre nattsömn än igår, vaknade vid två och hade samma "håll" i sidan som förra veckan. Svårt att somna om:-(
Imorn är det bm besök, ska höra med henne vad det kan vara!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar