lördag 12 september 2009

Upptäckarhus, ögonfluss och grillning

Nej men nu slarvar jag med skrivandet igen...bajja bajja(som Iris säger)!! Ska skärrrrpa mej!
I fredags var vi på Upptäckarhuset, ett museum (typ) där det är massa olika rum med olika teman...brandstationen, tandläkaren, affären, ladugården, kalaset, mm. Allt är i barnnivå och allt är se men också röra! Det var en utflykt med parkleken, men jag fick dessutom med mig C, H och E. Vi började äventyret med att åka tåg, (som vi nästan missade). När jag gick förbi bilen hemma tänkte jag vad tusan ger jag mig in på...hade nämligen bilen denna dag om jag ville. Men tänkte att Iris skulle gilla tåget, vilket hon ju också gjorde. Nästan alla tog tåget så vi hjälptes ju åt. Ville inte krångla med dubbelvagnen så Milla satt i sjalen och Iris i sulkyn. Gick toppen och vi kom alla fram hela och rena.
Iris älskade detta ställe...brandstationen var spännande, klättrade i brandbilen (liten i trä), testade hjälmar och åkte nerför en riktigt brant kana (alternativ till "stången") rätt in i en vägg(!?) men det gick bra.
Kalasrummet hade superfina virkade och stickade muffins, rulltårtor, kanelbullar och tårtor som Iris direkt började duka fram, men också jag och C blev störtförtjusta så nu ska vi börja med syjunta och sticka och virka leksaker till våra små...ha ha så töntigt eller jag menar tantigt det lät då!!! Men vi har faktiskt tänkt göra det på riktigt!
Men affären var nog favoriten i alla fall. Såg ut som en vanlig affär med massa hyllor, kyl och frysdiskar fulla med riktiga varor...allt möjligt, kex, blöjor, glass (ja utan innehåll!), choklad, plastgrönsaker mm. Kundkorgar och minikundvagnar. Iris började genast plocka i all glass!! Sen till kassan men riktig skanner (som tyvärr hade gått sönder) och dator och plastade pengar. Lilla sötis var i himmelriket!!!
Massa mer kul men orkar inte berätta allt. Hellyckad dag i alla fall, Milla sov, var vaken och åt i sjalen och var som vanligt nöjd:-) Vi var nog inte hemma förrän klockan fem. Jesper köpte med mat hem, olika pastarätter, gott och himla skönt att slippa laga. Var helt slut på kvällen både i hjärna och ben. Skönt att sova efter att slökollat på idol. Bilder på dagen kommer snart.

Iris ögon började kladda under fredagen och det blev värre under kvällen. Ringde 1177 och de trodde efter min beskrivning att det var ögonfluss. Ledsen alla parklekare som ev blivit smittade!! Vi som skulle till Stockholm på 40års kalas idag:-( Fick ringa och boka av det. Istället packade vi ner korv och gick ner till sjön och grillade. Iris mådde ju inte dåligt så då kan man ju inte bara sitta inne och torka rent ögonen hela dagen.
Skön förmiddag, kom hem lagom till att Iris vaknade efter sovet. Röjde lite på Iris rum, la undan lite saker som hon inte använder och sorterade upp i korgar så det är lättare för henne att veta var hon har sina saker.
Milla har hittat sina fötter...hon låg naken på golvet i Iris rum när vi fixade och tog tag i dom flera gånger. Lilla gumman vad fort det går. Snart fyra månader! Hon har kinkat lite under kvällen kanske hon också får flussen...hoppas inte! Jag, Iris och Milla badade tillsammans förut...kanske inte var så smart med tanke på Iris ögon, ja ja gjort är gjort!

Nu ska vi kolla på film, kommer inte ihåg vad den heter, men det är en ny med Jennifer Aniston och Owen Wilson...lite småromantisk antar jag.
Ha det gott!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar